دسته‌بندی نشده

تجهیزات دوربین مدار بسته

تجهیزات دوربین مدار بسته

تجهیزات دوربین مدار بسته

تجهیزات دوربین مدار بسته عبارتند از

  • IR Cut

  • کابل دوربین مداربسته

  • لنز دوربین مداربسته

  • انواع LED دوربین مدار بسته

  • اسپیسر دوربین مدار بسته

  • برد دوربین مداربسته

IR Cut چیست؟

IR Cut یک فیلتر دوربین مداربسته است که برای ایجاد تصاویر بهتر بر روی لنز دوربین مداربسته نصب می شود. این فیلتر امواج نوری مزاحم را در طول روز از دوربین دور می کند.

 

وظیفه IR Cut چیست؟

دوربین های مداربسته دید در شب طوری ساخته می شوند که بتوانند به جز امواج نور مرئی امواج مادون قرمز یا IR را هم نمایش دهند. چنین قابلیت امکان دید در شب IR را برای دوربین فراهم می کند. دوربین در طول شب از طریق LEDهای مادون قرمز محیط را روشن کرده و تصاویر را در طول شب دریافت می کند.
اما این موضوع مشکلی را برای دوربین های مدار بسته به وجود می آورد. در طول روز که دوربین نیازی به امواج مادون قرمز ندارد هم این امواج را جذب می کند. حجم امواج مادون قرمز در طول روز خیلی زیاد است و جذب آنها باعث می شود رنگ و نور بندی دوربین غیر طبیعی به نظر برسد. برای رفع این مشکل از فیلتر IR Cut استفاده می کنند.

IR Cut چطور کار می کند؟

عملکرد این فیلتر بسیار ساده است. این فیلتر تنها اجازه عبور نور مرئی را می دهد و تمام امواج مادون قرمز محیط را جذب می کند. با فعال شدن فیلتر در طول روز امکان عبور نور مادون قرمز و رسیدن آن به چیپ تصویر دوربین وجود نخواهد داشت. در طول شب و زمانی که LEDهای IR دوربین فعال می شوند IR CUT غیر فعال می شود و امکان دیدن امواج مادون قرمز به وجود می آید.

دوربین مدار بسته

تجهیزات دوربین مدار بسته انواع کابل دوربین مداربسته

در نصب دوربین مداربسته انواع مختلفی از کابل ها (تصویر و برق) مورد استفاده قرار می گیرند. براساس این که دوربین شما دوربین مداربسته آنالوگ است یا تحت شبکه نوع کابل ها متفاوت خواهد بود. در سیستم های مداربسته آنالوگ کابل کواکسیال یا کواکسی برای انتقال داده و تصاویر دوربین مداربسته استفاده می شود. در سیستم های تحت شبکه یا دیجیتال نیز از کابل شبکه استفاده می شود. هر کدام از این دو نوع کابل نیز در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. تفاوت موجود در قیمت کابل دوربین مداربسته به چندین عامل بستگی دارد. در این مقاله سعی داریم به معرفی انواع کابل های تصویر از جمله کابل ترکیبی دوربین مداربسته و کاربرد آنها بپردازیم.

ساختار کابل دوربین مداربسته کواکسیال در انواع آن

تکنولوژی کابل های کواکسیال از اوایل قرن بیستم وجود داشته است و به دلیل دوام و سهولت نصب، این کابل ها عمدتاً برای اتصال تجهیزات آنتن ماهواره ای در منازل و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلفی از کابل کواکسیال وجود دارد که براساس اندازه گیری و امپدانس متفاوت هستند.

کابل RG چیست

RG مخفف Radio Gauge است که Gauge به ضخامت کابل اشاره دارد. این ضخامت با عدد در کنار RG نشان داده می شود. هرچه این عدد RG بیشتر باشد، هسته یا هادی مرکزی نازک تر است. کابل کواکسیال شکل ضخیم و گرد متمایزی از سایر کابل ها دارد. به راحتی می توانید این نوع از کابل دوربین مدار بسته را از سایر کابل ها مانند کابل های جفت تابیده یا کابل اترنت تفکیک کنید.  رایج ترین کابل های کواکسیال RG-6، RG-11 و RG59 است.

اجزای کابل کواکسیال

طراحی محافظ کابل های کواکسیال به  مغزی اجازه می دهد تا داده ها را به سرعت منتقل کنند در حالی که از آسیب و تداخل محافظت شوند. اغلب کابل های کواکسی از چهار لایه زیر تشکیل شده اند:

  1. مغزی کابل یا هادی مرکزی که معمولاً یک سیم مسی است و داده ها و ویدئوها از طریق آن عبور می کنند.
  2. عایق اطراف سیم مسی که پلاستیکی و دی الکتریک است.
  3. لایه شیلد یا مش بافته که از مس، آلیاژ یا آلومینیوم ساخته شده است. این لایه به محافظت از کابل در برابر تداخل الکترومغناطیسی (EMI) کمک می کند.
  4. در نهایت لایه خارجی که یک پوشش پلاستیکی است و لایه های داخلی را از آسیب محافظت می کند.تجهیزات دوربین مدار بسته
  5.  

عملکرد کابل کواکسیال

نحوه عملکرد کابل کواکسیال به این شکل است که داده ها در مغزی یا رسانای مرکزی حمل می شود. اولین لایه روی مغزی که دی الکتریک نامیده می شود، فاصله بین رسانای هسته (مغزی) و لایه های خارجی است که نقش عایق را بر عهده دارد.

مزایا:

  • ارزان
  • سیم کشی و نصب آسان است
  • بسط آسان
  • مقاومت خوب در برابر EMI
  • حداکثر ظرفیت ۱۰ مگابیت بر ثانیه
  • بادوام و پایدار

معایب:

  • محدودیت فاصله
  • مخارج بالای نصب
دوربین مدار بسته کابل کواکسی کال

انواع کابل دوربین مداربسته کواکسیال تجهیزات دوربین مدار بسته

در کابل های کواکسیال دو نوع اصلی وجود دارد، یکی با امپدانس ۷۵ اهم (Ω) و دیگری با امپدانس ۵۰ اهم است. کابل های ۷۵ اهم بیشتر برای سیگنال های ویدئویی استفاده می شوند. در مقابل کابل های ۵۰ اهم برای داده ها و ارتباطات بی سیم استفاده می شوند.

کابل RG-6 (RG6) چیست؟

کابل های RG-6 دارای مفزی یا رسانای بزرگتری هستند، بنابراین کیفیت سیگنال بهتری را ارائه می دهند. همچنین آنها عایق دی الکتریک ضخیم تری دارند و نوع شیلد آنها متفاوت است. این موضوع به آنها اجازه می دهد سیگنال های سطح GHz را به طور موثرتری مدیریت کنند. از آنجا که این نوع کابل نازک است ، می توان آن را به راحتی در دیوارها یا سقف نصب کرد.

کابل RG-59 (RG59) چیست؟

یک کابل رایج در اتصالات و مصارف خانگی و داخلی است. کابل RG-59 مشابه RG-6 است با این تفاوت که دارای یک رسانای مرکزی (مغزی) نازک تر است. این نوع کابل برای اجرای مسافت های کوتاه و انتقال فرکانس پایین بسیار مناسب است.

کاربرد کابل کواکسیال

از انواع کابل های کواکسیال در کاربری های مختلفی استفاده می شود. از جمله می توان به کابل آنتن تلویزیون، کابل های مورد استفاده در اتصالات اینترنت، کابل دوربین مداربسته آنالوگ، آنالوگ HD و… اشاره نمود.

کابل کواکسیال برای دوربین مدار بسته

کابل کواکسیال RG-59 بهترین نوع کابل coaxial برای سیستم های دوربین مدار بسته است. گرچه کابل RG-6 نیز می توانید مورد استفاده قرار دهید چرا که می تواند مسافت های طولانی تری از RG-59 را بدون از بین رفتن سیگنال ویدئویی اجرا کند. اما مشکلی که وجود دارد این است که  این کابل ضخیم تر و محکم تر است در نتیجه کار با آن چندان راحت نیست.

حداکثر طول کابل دوربین مداربسته کواکسیال

همان طور که گفته شد کابل coaxial از انواع کابل دوربین مدار بسته است که نوع RG59 آن انتخاب مناسب تری برای این کاربری است. این کابل در فرکانس ۵۰MHz دارای ۲.۲ dB تضعیف در هر ۳۰ متر است. این مقدار با توجه به  حداکثر طول کابل کواکسیال پیشنهادی از سمت مراجع به دست آمده است. با افزایش طول، از کیفیت سیگنال حمل شده در سیم کاسته می شود در نتیجه تصویر به صورت مطلوب به مقصد نخواهد رسید.

با توجه به استانداردهای دوربین مداربسته این طول متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برای دوربین های مداربسته AHD تا ۲۰۰ متر را مطرح کرده اند. در دوربین های HDTVI و یا HDCVI این مسافت تا ۵۰۰ متر افزایش داشته است.

دوربین مدار بسته کابل ترکیبی

کابل ترکیبی دوربین مداربسته

کابل ترکیبی دوربین مداربسته در واقع دو کابل است که با هم ترکیب شده اند. این نوع کابل دوربین مداربسته به شما امکان ارسال اطلاعات تصاویر و تامین برق دوربین با یک کابل را فراهم می کند. از انواع کابل ترکیبی دوربین مداربسته، کابل ترکیبی RG59 رایج ترین آنهاست. بسیاری از ویژگی ها و ساختار کابل ترکیبی مشابه کابل کواکسیال معمولی است  با این تفاوت که یک زوج برق نیز در کنار آن ترکیب شده است.

نکات مهم در کابل ترکیبی دوربین مداربسته

  • حداکثر طول کابل ترکیبی دوربین مداربسته: این نوع کابل دوربین مدار بسته برای مکان هایی با ابعاد و متراژ کم مناسب هستند. چرا که حداکثر طول کابل دوربین مدار بسته از نوع ترکیبی و از جنس مرغوب (تمام مس) ۶۰ تا ۷۰ متر است. طبیعتاً با افزایش این مسافت از حداکثر طول کابل دوربین مداربسته کیفیت و کارایی کابل کاهش می یابد.تجهیزات دوربین مدار بسته
  • قیمت کابل ترکیبی دوربین مداربسته: در این نوع کابل نیز مانند کابل coaxial جنس مغزی و شیلد متنوع است. جنس این اجزا نیز تاثیر مستقیمی بر قیمت کابل ترکیبی دوربین مداربسته دارد. البته که جنس کابل برق نیز در آن نقش تعیین کننده خواهد داشت.این تغییر قیمت ناشی از جنس مواد به کار رفته میزان کارایی و کیفیت عملکرد کابل را نیز مشخص می کند. کابل های ترکیبی آلومینیومی تا مسافت ۲۰ متر پاسخگو هستند.
  • انواع کابل دوربین مداربسته ترکیبی: کابل های ترکیبی مانند کابل های کواکسیال معمولی از مس و آلومینیوم ساخته شده اند. کابل ترکیبی دوربین مداربسته تمام مس یعنی جنس مغزی کابل، شیلد و برق همه از مس باشند. این نوع کابل مرغوب ترین نوع کابل دوربین مدار بسته ترکیبی است.
دوربین مدار بسته تحت شبکه

کابل دوربین مداربسته تحت شبکه

کابل شبکه ای است که به کابل زوج سیم یا UTP نیز شناخته می شود. در این کابل ۴ جفت سیم که بصورت دو به دو به دور هم تابیده شده اند وجود دارد. این سیم ها به رنگ نارنجی و نارنجی سفید، سبز و سبز سفید، آبی و آبی سفید، قهوه ای و قهوه ای سفید هستند. علت به دور هم پیچیده شدن سیم ها، کاهش تاثیر گذاری نویز بر روی سیگنال های تصویر دوربین مدار بسته است. کابل های شبکه بر اساس نوع دسته بندی می شوند که به CAT معروف است. از بین cat ها کابل های CAT5 و CAT6 در دوربین مدار بسته IP بیشترین کاربرد را دارند.

انواع کابل شبکه تجهیزات دوربین مدار بسته

کابل های شبکه براساس میزان نویز پذیری و تناسب با محیط در انواع مختلفی تولید می شوند:

  • کابل UTP : کابلی که بر روی زوج سیم های درون آن فویل یا شیلد وجود ندارد. معمولا در محیط های داخلی که هیچ آلودگی نویز و پیچیدگی نصب وجود ندارد استفاده می شود.
  • کابل U/FTP : زوج سیم های درون کابل توسط فویل پوشیده شده اند. این کابل مناسب محیط های دارای نویز است.
  • کابل F/FTP : زوج سیم ها و کل سیم ها در این نوع کابل دوربین دیجیتال درون فویل های جداگانه پیچیده شده اند. از آن برای محیط هایی که نویز بسیار زیادی دارند می توان استفاده کرد.
  • کابل S/FTP : در این نوع کابل زوج سیم ها توسط فویل محافظت می شوند و مجموعه سیم ها نیز درون شیلد بافته شده قرار دارند. مورد استفاده از این کابل محیط هایی با نویز زیاد و مکان هایی با احتمال آسیب فیزیکی است. به علت کشیده شدن بیش از حد یا خم شدن کابل تصویر دوربین در طول مسیر امکان آسیب فیزیکی به کابل افزایش می یابد.
  • کابل SF/UTP : در این کابل تصویر دوربین IP ، زوج سیم ها محافظی ندارند. مجموعه سیم ها درون فویل و شیلد پیچیده شده اند.
  • کابل S/UTP : در این نوع از کابل شبکه، مجموعه سیم ها درون یک شیلد بافته شده قرار می گیرند. برای محیط هایی که فقط امکان آسیب فیزیکی به کابل وجود دارد مناسب هستند.
  • کابل F/UTP : این نوع از کابل تصویر دوربین مداربسته، مجموعه سیم ها با فویل پوشانده شده اند و زوج سیم ها هیچ حفاظ یا پوششی ندارند.

حداکثر طول کابل دوربین مداربسته تحت شبکه

حداکثر طول کابل دوربین مداربسته دیجیتال نیز مانند سایر کابل ها به مرغوبیت کابل، شرایط آب و هوایی بستگی دارد. علاوه بر این موضوع به POE بودن سیستم مداربسته به کاهش این مسافت حداکثری منجر خواهد شد. حداکثر طول کابل شبکه cat5 حدود ۴۰ تا ۵۰ متر بدون POE است. کیفیت کابل و شرایط اقلیمی می تواند مسافت را تا حداکثر ۱۰۰ متر نیز افزایش دهد. در نظر داشته باشید تکنولوژیPOE، تعداد LED های مادون قرمز حداکثر مسافت موثر ۱۰ متر می تواند باشد. برای طول بیشتر استفاده از کابل شبکه cat5  توصیه نمی شود.

ادامه مطلب

حداکثر طول کابل دوربین مداربسته دیجیتال با کابل cat5e متراژی حدود ۷۰ تا ۸۰ متر است. با وجود کابل cat6 نیز این مقدار به ۱۰۰ متر افزایش می یابد. در صورتی که از کابل دوربین مدار بسته cat6 SFTP استفاده می کنید حداکثر طول کابل دوربین به مقدار ۱۳۰ تا ۱۴۰ متر خواهد رسید.  برای مسافتی حدود ۲۰۰ متر می توانید از کابل شبکه cat6 SFTP که دارای تست فلوک (Fuluk ) است، استفاده کنید.

همه چیز در مورد لنز دوربین مداربسته

دوربین مداربسته، یک وسیله ی الکترونیکی که به منظور حفظ ایمنی محیط پیرامون استفاده می شود. انتخاب لوازم و تجهیزات مناسب برای دوربین مداربسته، بسیار پراهمیت و لازم می باشد. افراد می بایست، برای افزایش ایمنی ساختمان خود، بیشترین توجه را داشته باشند. لنز دوربین مداربسته یکی از تجهیزات اصلی در یک سیستم نظارت تصویری است و نقش اصلی را در ثبت تصاویر با کیفیت دارد. در ادامه اطلاعات سودمندی را در مورد لنز دوربین در اختیار شما قرار می دهیم.

برد دوربین مدار بسته

قابلیت تطابق لنز دوربین

همواره این سوال برای خیلی از ما، مطرح می شود که چه لنزی را می توان به دوربین مداربسته وصل کرد ؟ چه لنزی مناسب دوربین مداربسته ی ماست؟ در پاسخ به این سوال باید لنزهای دوربین مداربسته C-Mount و CS-Mount را مورد بحث قرار دهیم. لنز های دوربین های مداربسته C-Mount قدیمی تر و بزرگتر هستند و قابلیت نصب بر دوربین های مداربسته CS-Mount را نیز دارند.

لنزهای CS-Mount، جدیدتر و کوچکتر از سری C-Mount هستند و اگر بر روی دوربین های مداربسته C-Mount نصب شوند، کارایی لازم را نخواهند داشت. پس می بایست در این مورد دقت لازم را داشته باشیم.

تنظیمات مقدماتی لنز دوربین مدار بسته

لنز دوربین مداربسته، یک قطعه شیشه ای یا پلاستیکی است که نور را از محیط بیرون بر روی سنسور دوربین مداربسته انتقال می دهد.تنها قسمت قابل تنظیم این لنز، حلقه آن است که روی بدنه لنز قرار دارد. با چرخاندن این حلقه می توان تصویر را تنظیم و شفاف کرد. معمولا لنزهای ساده، قابلیت تنظیم میزان نور عبوری را ندارند.با پیشرفت تکنولوژی، لنزهایی با قابلیت تنظیم دستی عدسی نیز وارد بازار شدند. این دوربین ها برای مکان هایی با نور ثابت، مناسب هستند. لنزهایی با تنطیم اتوماتیک شاتر وجود دارند که برای مکان هایی با نور متغیر، کاربرد دارند.تجهیزات دوربین مدار بسته

لنز خودکار دوربین مداربسته (Auto Iris)

لنزهای Auto Iris (اتو ایریز)، به منظور کنترل میزان نور عبوری استفاده می شوند. هرچه نور بیشتر باشد، عدسی بسته تر می شود و هر چه نور محیط کمتر شود، عدسی بازتر می شود تا نور بیشتری بر روی تراشه تصویر برداری منتقل شود.

سرعت لنز دوربین مداربسته F-Stop

هر لنز در دوربین مداربسته یک مشخصه به نام F-Stop دارد. این مشخصه حداکثر توانایی لنز را نشان می دهد. F1.0 می تواند چهار برابر بیشتر از F-2.0 نور را از خود عبور دهد. با نصف شدن عدد F، میزان نور عبوری چهار برابر می شود. هرچه F-Numer لنز یک دوربین، کمتر باشد، بهتر است و کارایی بیشتری در ارائه تصاویر در نور کم دارد.  در مقابل این مشخصه در لنزهای دارای قابلیت زوم، از F3.5 به بالاست. این بدان معنی است که نور کمتری وارد دوربین مداربسته می شود.تجهیزات دوربین مدار بسته

کنتراست لنز دوربین مدار بسته

عناصر نوری با کیفیت، کنتراست بیشتری را در تصویر ایجاد می کنند. در این شرایط جزییات به صورت دقیق تر و روشن تر ثبت می شوند و در گوشه های تصویر، انحراف کمتری ایجاد می شود. لنزهای منحنی، به منظور افزایش نور عبوری از دوربین مداربسته ساخته شده اند.نور مادون قرمز در روز و نور مصنوعی در تاریکی شب، فوکوس دوربین مداربسته را به هم می زند و تصاویر نا مناسبی را ارائه می دهد. لنزهای مخصوص نور مادون قرمز، به منظور تصحیح این مشکل ساخته شده اند. یک دوربین مداربسته خوب، با لنز ضعیف، کارایی مناسبی ندارد، بنابراین انتخاب لنز دوربین ، از جمله نکاتی است که بسیار حائز اهمیت است و توسط شرکت سازنده به درستی انتخاب می شود.

میدان دید لنز دوربین مداربسته

میدان دید لنز دوربین مدار بسته که به اختصار FoV نامیده می شود و مخفف (Field of view) است، فضای تحت پوشش دوربین را نشان می دهد. فاصله کانونی هر لنز با واحد میلی متر بیان می شود. در دوربین های مداربسته، لنز ۲.۸ میلی متری، فضای افقی، حدودا برابر با ۱۱۰ درجه را تحت پوشش قرار می دهد. یک لنز استاندارد ۸ میلی متری، زاویه ای برابر با ۳۰ درجه را شامل می شود. لنز دوربین ۳.۶ میلی متری نیز، تصاویر با زاویه ۷۸ میلی متری را ارائه می کند.

ادامه مطلب

در حال حاضر، نرم افزارهایی بسیاری برای محاسبه لنز دوربین و زاویه دید ارائه شده است که کاربران می توانند با استفاده از آن، زاویه دید دوربین مورد نظر را محاسبه کنند تا در هنگام خرید دچار سر درد گمی نشوند. نصابان حرفه ای دوربین مداربسته، می توانند با استفاده از تجربه کاری خود و نرم افزارهای مذکور، مناسب ترین دوربین را معرفی کنند. توجه داشته باشید که هر چه فاصله کانونی کمتر باشد، فضای دید بیشتر دوربین مدار بسته می شود.

لنز دوربین مدار بسته

با فاصله کانونی ثابت، با نام Prime شناخته می شود. دوربین مداربسته با لنز ثابت، امکان تغییر میدان دید را ندارد، ولی در شرایط خود، به خوبی کار می کند. دوربین مداربسته با لنز ثابت، دارای قیمت پایین تری نسبت به لنز های متغیر است. در شکل زیر تاثیر فاصله کانونی را بر میدان دید دوربین مداربسته، مشاهده می کنید. همانطور که مشهود است لنز ۲.۸ میلی متر، زاویه دید بیش تری نسبت به محیط دارد و لنز ۱۶ میلی متری زاویه دید بسیار کمی دارد.

برد دوربین مدار بسته

انواع LED دوربین مدار بسته جهت دید در شب

یکی از روش های مشاهده تصاویر دوربین مداربسته در شب ، استفاده از ال ای دی LED مادون قرمز است . این ال ای دی ها می توانند در کنار لنز و داخل هوسینگ باشند و یا به صورت یک پروژکتور در نزدیکی دوربین مدار بسته نصب گردد.

همانطور که می دانید ، بعضی از دوربین مدار بسته دارای لنز ثابت هستند و زاویه دید آنها تغییر نمیکند . بنابراین LED مادون قرمزی که جهت این نوع دوربین مداربسته در نظر گرفته میشود داخل کاور قرار دارد ،میتواند به راحتی مکانی را که لنز روی آن تنظیم شده است ، روشن کند

در مدل های دیگری از دوربین مدار بسته ، لنز متغیر است مثلا ۴ تا ۹ میلیمتر که در واقع ۳۰ تا ۶۰ درجه ، زاویه دید دوربین تغییر میکند.تجهیزات دوربین مدار بسته
اگر نور ال ای دی به صورت واید و با زاویه باز تابیده شود ، فقط اجسامی در شب نشان داده می شوند که در نزدیکی دوربین مدار بسته هستند و اجسام دورتر ، به دلیل اینکه نور ال ای دی به آنها نمیرسد ، در تصویر نمایش داده نمیشود و تاریک و سیاه دیده می شود .

دو نوع کلی LED مادون قرمز در سیستمهای نظارت تصویری وجود دارد :

-LED های کم مصرف و ارزان قیمت
-LED  های گران قیمت حرفه ای با توان بیشتر

برخی دوربین های مداربسته دارای LED های کمتری می باشند ولی معمولا میتوانند فاصله بیشتری را تحت پوشش خود در آورند .

همچنین

LED های بزرگتر و گران قیمت تر دارای اطمینان و عمر بیشتری بوده و نسبت به LEDهای کوچکتر و قیمت پایینتری می باشند ..
در حال حاضر برخی از دوربین های مداربسته IR دار گران قیمت از ۳ تا ۵ عدد از LED های حرفه ای در داخل دوربین استفاده میکنند .
برد دید در شب مادون قرمز دوربین های مداربسته به معنای بیشترین عمق دیدی است که به وسیله دوربین مداربسته در تاریکی قابل دیدن است. این برد به دو اصل مهم وابسته است.

اول میزان قدرت LEDهای موجود بر روی دوربین ها

دوم میزان حساسیت چیپ تصویر دوربین مداربسته به امواج مادون قرمز.

میزان قدرت LEDها

با توجه به تعداد و نوع آنها مشخص خواهد شد. این LED ها تشابه زیادی با LEDهای نوری معمولی دارند و دقیقا به همان نحوه عمل می کنند. توجه داشته باشید که برد نوشته شده بر روی کاتالوگ دوربین بیشترین برد پرتاب نور دوربین است و معمولا بیش از برد مفید دید در شب دوربین است.

حساسیت چیپ

حساسیت چیپ تصویر نسبت به نور مرئی و نامرئی با هم متفاوت است. این به آن معناست که ممکن است یک چیپ دوربین مدار بسته حساسیت خوبی نسبت به نور مرئی داشته باشد اما حساسیت آن برای امواج مادون قرمز کم باشد. میزان این حساسیت در بازه های فرکانسی متفاوت توسط نمودارهای نوری چیپ تصویر مشخص می شود.تجهیزات دوربین مدار بسته

اسپیسر دوربین مدار بسته

اسپیسر چیست؟تجهیزات دوربین مدار بسته

 
به طور کلی ، اسپیسر  یا همان فاصله دهنده ماده جامدی است که برای جداسازی دو قسمت در یک مجموعه استفاده می شود. اندازه فاصله ها از میکرون تا سانتی متر متفاوت است. آنها می توانند از فلز ، پلاستیک ، شیشه و سایر مواد ساخته شوند. اشکال شامل ورق تخت ، استوانه ای و کروی است.

برای افزایش فاصله بین قسمت های بسته شده از فاصله دهنده استفاده می شود.

اسپیسرها معمولاً به اندازه طول لوله ای که از طریق آن یک اتصال دهنده وارد می شود ، هستند. یک فاصله دهنده کوتاه ممکن است شبیه یک واشر ضخیم باشد.

نکته

از واشرها بعنوان فاصله انداز کوچک استفاده می شود. اسپیسرها شبیه به ایستگاه های ایستاده هستند ، اما ایستادگی شامل یک شافت یا سوراخ رزوه ای است که امکان نصب آنها را بدون اتصال دهنده اضافی فراهم می کند. این تعاریف همیشه دقیقاً به کار نمی روند و یافتن اختلافات موضوعی که از آنها به عنوان فاصله دهنده یاد می شود ، در بسیاری از کاتالوگ ها وجود دارد.

فاصله و ایستادگی معمولاً در مجامع الکترونیکی استفاده می شود. از آنها برای ایجاد فضای خنک کننده جریان هوا و ایجاد عایق الکتریکی استفاده می شود. ممکن است به آنها PCB Spacers گفته شود. مواد معمول این اسپیسرها عبارتند از برنج ، فولاد ضد زنگ ، نایلون پلی اکسی متیلن (POM) ، پلی وینیل کلراید (PVC) و سرامیک.

بیشتر اسپیسرها

دارای یک سوراخ plain هستند که از طریق آن پیچ و مهره ای وارد می شود. این بدان معناست که فاصله دهنده با نخ های پیچ و مهره درگیر نمی شود. از آنجایی که فاصله سنج را نمی توان مستقیماً محکم کرد ، مشخصات خارجی گرد معمولاً معمول است.تجهیزات دوربین مدار بسته

ادامه مطلب

بعضی از اسپیسرها دارای مشخصات شش ضلعی هستند که با یک سوراخ ساده ترکیب شده اند. این ها معمولاً از ماده نسبتاً نرم مانند نایلون یا برنج ساخته می شوند. می توان از آن ها در همان فاصله دهنده معمولی استفاده کرد اما این انعطاف پذیری را دارد که می توان آنها را بر روی گل میخ یا پیچ خودکاری قرار داد و با استفاده از فلت های خارجی پروفیل شش ضلعی خود ، گشتاور را اعمال کرد. بنابراین ، این نوع فاصله دهنده می تواند به طور موثر به یکstandoff  تبدیل شود.

برد دوربین مدار بسته

برد دوربین مداربسته :

بردهای موجود در کیس دوربین از اجزای مهم ساختار اصلی دوربین مداربسته هستند که مهم ترین آن ها برد اصلی دوربین است که قطعاتی چون : سنسور، پردازنده اصلی، قطعات الکترونیکی تامین تغذیه، آی سی های قابل برنامه ریزی و … را شامل می شود که در صورت هر گونه آسیب به این قطعات، عملکردهای مورد نیاز، حاصل نخواهد شد.

نکته

بسته به نوع و قابلیت های دوربین، بیشتر دوربین ها دارای برد IR هستند، این برد متشکل از قطعاتی چون : فوتوسل (Photocell)، IR LED  و سایر قطعات الکترونیکی است. در صورتی که نور محیط کم تر از حد استاندارد دوربین شود، فوتوسل این تغییر تشخیص می دهد و از طریق سایر اجزا و ساختار دوربین مداربسته، دستور لازم به منظور روشن شدن LED ها داده می شود و آن ها می توانند تصاویر محیط را در تاریکی مطلق یا نور کم دریافت و به صورت سیاه و سفید ارائه کنند. همانطور که شرح داده شد برد IR، یک عنصر مهم در ساختار اصلی دوربین مداربسته است که می تواند تصاویر مناسب را در شب ها ارائه دهد.

اطلاعات بیشتر

در دوربین مداربسته تحت شبکه با قابلیت POE، یک برد اضافه تر خواهیم داشت که به برد POE معروف است. این برد می تواند تغذیه ی لازم یک دوربین را با استفاده از سوئیچ POE بدون نیاز به آداپتور را فراهم سازد.تجهیزات دوربین مدار بسته

سنسورها، بر اساس کیفیت به ترتیب زیر است :

۱مگا پیکسل:

۱.  AR0141(Aptina)+NVP2431 nextchip

که بالاترین و ماندگار ترین کیفیت تصویر رنگی و دید در شب را در بین برد های یک مگاپیکسل AHD دارد .

۲.  OV9712(omnivision)+NVP2431nextchip

که با وجود استفاده از پردازنده نکست چیپ و شرکت قدرتمند امنی ویژن باز هم این ترکیب نتوانست از نظر ترکیب رنگ و کیفیت دید در شب با ترکیب AR0141 برابری کند.

۳.  AR0141(patina)+HDI9801

که دارای دید در شبی قابل قبول ولی در عین حال تصویر رنگی کمی مات و تعجب بر انگیز دارای ، به سبب استفاده از پردازنده ی HDI با قیمتی ارزانتر نسبت به گزینه های بالا به بازار آمد.

۴.  H42(Sonic)+NVP2431 nextchip

که بار نخست H42 با نکست چیپ ترکیب شد ولی به دلیل هزینه بالا و سطح کیفی متوسط سنسور H42 به سرعت از رده خارج شد.

۵.  H42(Sonic)+HDI8910

این ترکیب با همخوانی و کیفیتی قابل قبول و قیمتی کمتر از H42+2431 با استقبال بیشتری مواجه شد با این وجود از نظر متخصصین در ماندگاری کیفیت آن شک و تردید وجود دارد و کیفیت آن به مراتب زود تر از سنسور های ۰۱۴۱ و OV9712 افت میکند.

۶.  NVP2431(nextchip)+BYD3016 Build Your Dreams

که متاسفانه به واسطه ی استفاده از سنسور نامرغوب نتوانست جایگاه خود را در بازار تثبیت کند و خیلی زود با شکست مواجه شد.

۷.  BYD3016(Build Your Dreams)+HDI9801

 این سنسور با توجه به قیمت فوق العاده پایین در ابتدا مورد توجه قرار گرفت ولی پس از گذشت فقط چند ماه به دلیل افت شدید کیفیت سنسور حتی با وجود قیمت بسیار پایین هم جایگاه خاصی در بازار پیدا نکرد و اکثر فروشندگان بدون بردن نامی از سنسور ها یا استفاده از نام برند های دیگر از اجناس در انبار مانده خود خلاص شدند. (به عنوان مثال تبلیغات آنها بدین صورت بود: دوربین دام ۱مگاپیکسل قیمت فقط ۸ دلار )

۸.  H42(Sonic)+XM310

که صرفا به خاطر قیمت پایین تر از H42+HDI9801 صرفا جهت سود بیشتر مورد توجه قرار گرفته و معمولا بدون اعلام پارت نامبر پردازنده مرکزی فقط با عنوان H42 به فروش میرسد.

۹.  BYD3016(Build Your Dream)+XM310

که باز هم با توجه به کیفیت نا مطلوب سنسور به خصوص در شب با استقبال شدیدی روبرو نشد ولی با توجه به قیمت پایین مورد توجه بازرگانان غیر متخصص قرار گرفت که امروز در صنعت امنیت در ایران با قیمت های بسیار پایین عرضه میشوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

سایدبار