دسته‌بندی نشده

انواع دوربین تشخیص چهره (Face Detection) و نحوه کارکرد آنها

دوربین مدار بسته

دوربین های تشخیص چهره دوربین هایک ویژن بدون شک از جمله بهترین نوآوری ها در میان دوربین های سری اسمارت هستند. امروزه اکثر سازمان ها و ارگان ها به دوربین های مداربسته با قابلیت تشخیص چهره روی آورده اند. این دسته از دوربین های مداربسته در شناسایی و تشخیص چهره اشخاصی که وارد مجموعه ای می شوند بسیار کاربردی هستند. با استفاده از قابلیت های موجود در دوربین های اسمارت همچنین می توان موارد زیر را نیز بهبود بخشید:

  • افزایش کارایی اپراتورهای اتاق کنترل
  • بهبود عملکرد سیستم های آلارم خودکار در سیستم های نظارتی
  • ارسال دستورات مختلف به دوربین های PTZ بر اساس اطلاعات چهره افراد و …

تشخیص چهره (Face Detection) چیست و چگونه عمل میکند؟

به دلیل وجود قابلیت های پردازش تصویری (VCA (Video Content Analytics در دوربین های تحت شبکه هایک ویژن این دوربین ها توانایی تشخیص چهره افراد را دارند. دوربین تشخیص چهره هایک ویژن می تواند با استفاده از الگوریتم های تعریف شده خاص چهره افراد را در زوایای مختلف تشخیص دهند. عملکرد این الگوریتم ها بر اساس اجزای صورت شامل  چشم ها، ابروها، بینی، خطوط صورت و … است.

منظور از زوایای مختلف، از جهات روبرو یا نیم رخ است که این امر به نرم افزار دوربین مدار بسته بستگی دارد. ولی معمولا این دوربین ها تا زاویه های 45 درجه از روبرو را تشخیص می دهند. بعد از عملیات تشخیص نوبت به ثبت و پردازش تصویر می رسد. بدین ترتیب که از چهره فرد یا افراد مورد نظر عکس گرفته و در حافظه دستگاه ضبط یا سرور ذخیره می شود و شما می توانید بدون آنکه نیاز به جستجو در فیلم ذخیره داشته باشید. علاوه براین می توانید به تمام تصاویر به همراه سایر جزئیات اعم از تاریخ و ساعت ورود افراد نیز دسترسی داشته باشید.

تفاوت تشخیص چهره Face Detection و Face Recognition دوربین مداربسته

قابلیت دیگری با نام Face Recognition  نیز در دوربین های مدار بسته وجود دارد. باید به این نکته توجه نمایید که میان قابلیت Face Recognition و قابلیت Face Detection تفاوت هایی وجود دارد. قابلیت تشخیص چهره یا Face Detection تنها توانایی تشخیص صورت افراد از سایر سوژه ها را دارد. به این ترتیب امکان تشخیص میان چهره افراد مختلف در آن وجود ندارد.

اما Face Recognition یا بهتر بگوییم شناسایی چهره، دارای عملکرد هوشمندانه و پیشرفته تری است. این قابلیت امکان تشخیص چهره های مختلف در آن امکان پذیر است. برای مثال زمانی که چهره فردی توسط دوربین شناسایی می گردد، در صورت ورود فرد مورد نظر به قسمت های مختلف مجموعه، امکان tracking یا ردیابی آن فرد در هر لحظه وجود دارد. در صورت ورود افراد به نقاط غیر مجاز با تعبیه دستگاه آلارم می توان اطلاع رسانی مربوطه را انجام داد.

مزایای استفاده از دوربین تشخیص چهره

دوربین‌های دارای قابلیت تشخیص چهره معمولا کاربرد امنیتی دارند و برای کنترل و نظارت بر امنیت و حفاظت از یک محیط در برابر عواملی ماند جرم و تخلف و … استفاده می‌شوند. استفاده از این دوربین‌ها در بسیاری از موارد نیز کاربردی باز دارنده دارد. یکی از کاربردهای مهم سیستم‌های نظارت تصویری مانند دوربین‌های تشخیص چهره پیشگیری از وقوع جرم و جنایت است. با تشخیص چهره به موقع افراد در زمان ارتکاب به جرم در مکان‌های جرم خیز و خطرناک و نظارت بر آن‌ها می‌توان از بروز حوادث ناگوار و جرم و تخلفات سنگین جلوگیری نمود.

علاوه بر آن چه که گفته شد از دوربین‌های تشخیص چهره می‌توان برای جمع‌آوری مدارک تصویری و اطلاعات برای ارائه به مراجع قضایی استفاده نمود. این دوربین‌ها قادرند چهره افراد و هویت آن‌ها را در هنگام انجام جرم و یا یک تخلف تشخیص داده و ثبت نمایند و از این اطلاعات می‌توان به عنوان مدرک در بررسی‌های قضایی استفاده نمود. کاربرد دیگر این دوربین‌ها برای ثبت چهره افراد در محل‌های پر رفت و آمد است. این دوربین‌ها می‌توانند در لحظه چهره تمامی افراد حاضر در محل را تشخیص داده و ثبت کنند. از این کاربرد می‌توان برای تشخیص بخصوص استفاده نمود. هم چنین از این کاربرد می‌توان برای کنترل و نظارت بر عبور و مرور افراد در یک محیط شلوغ مانند نمایشگاه، اداره و … استفاده کرد.

جمع آوری شواهد و مدارک

اگر شما کاربری هستید که می خواهد از سیستم نظارت خود برای جمع آوری شواهد و مدارک استفاده کند، دوربین های مداربسته با قابلیت تشخیص چهره، این امکان را به شکلی بهتر و کارآمدتر فراهم می کنند. اگر در محل کار یا منزل مسکونی خود، با مورد مشکوکی روبرو شده اید، تشخیص چهره در دوربین مدار بسته به شما کمک می کند تا مشکل را حل کنید. بدین وسیله می توانید از روند حادثه مطلع شده و مدارک کافی را بر علیه فرد مورد نظر جمع اوری کنید.

پیشگیری از وقوع جرم

همه انواع دوربین های مداربسته به پیشگیری از وقوع جرم کمک می کنند؛ دوربین مداربسته با قابلیت تشخیص چهره، این کار را بهتر انجام می دهد. مجرمان احتمالی اگر بدانند که چهره شان توسط دوربین مداربسته شناسایی شده و ثبت می شود، از کار خود صرف نظر می کنند. این قابلیت، در زمانی که فردی آشنا تصمیم به انجام سرقت و خرابکاری داشته باشد، بسیار موثرتر است. با این وجود، حتی اگر جرمی نیز اتفاق بیفتد، تشخیص صورت فرد خاطی انجام گرفته، جلوی قضاوت های اشتباه گرفته شده و عدالت اجرا می شود.

 نظارت بهتر بر فعالیت ها و رخدادها

نصب دوربین مدار بسته با قابلیت تشخیص چهره، یک راه عالی برای بهبود و ارتقای سطح نظارت است. در یک ساختمان اداری و یا مسکونی، روزانه فعالیت های زیادی انجام می گیرد. دوربین مداربسته با قابلیت تشخیص چهره، شما را در نظارت بهتر بر فعالیت ها و رخدادها یاری می کند. اگر شخصی اجازه رفتن به مکانی خاص را ندارد ولی این کار را انجام می دهد، شما می توانید او را شناسایی کرده و مانع کارش بشوید.

 دسترسی به اطلاعات و سوابق، به شکل صحیح و مطمئن

امکان این که یک کاربر توانایی نظارت ۲۴ ساعته بر تصاویر ارسالی از دوربین مداربسته را نداشته باشد، وجود دارد. دوربین های مداربسته ای که توانایی تشخیص چهره افراد را دارند، در چنین مواردی به کار می آیند. این دوربین ها به شکلی دقیق، رفت و آمد ها و صورت افراد را ثبت کرده و در اختیار کاربر قرار می دهند.

کدامیک از دوربین ها قابلیت تشخیص چهره (Face Detection) دارند؟

به دلیل تکنولوژی پیشرفته تر در حال حاضر این قابلیت تنها در دوربین های تحت شبکه هایک ویژن وجود دارد. این ویژگی هنوز در دوربین های TurboHd وجود ندارد.

برای انتخاب دوربین تشخیص چهره باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از مولفه‌های مهم برای استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره، انتخاب دوربین مدار بسته مناسبی است که بتواند تمام نیازهای سیستم را پوشش دهد و عملکرد مناسبی داشته باشد. زیرا برای تشخیص چهره و شناسایی آن، باید ابتدا چهره فرد توسط دوربین مدار بسته ثبت شود و سپس بر روی آن آنالیز و تجزیه و تحلیل انجام شود. برای انتخاب دوربین مدار بسته مناسب نیز باید موارد مختلفی را در نظر گرفت. مهم‌ترین این موارد وضوح تصویر و شدت نور مورد نیاز دوربین برای تشخیص چهره است. بر اساس مسافت و میدان دید مورد نیاز می‌توان از دوربین‌های با قدرت وضوح متفاوت استفاده کرد. برای شدت نور نیز بسته به میزان نور موجود در محیط می‌توان از دوربین‌هایی استفاده نمود که توانایی کنترل شدت نور ورودی به لنز را دارند.

ادامه مطلب

به طور کلی برای انتخاب دوربین تشخیص چهره مناسب باید به سه عامل محل نصب دوربین، شدت نور مورد نیاز و وضوح تصویر توجه کنید. توجه به برند شرکتی که دوربین را تولید کرده و کیفیت دوربین‌های تولیدی آن شرکت نیز می‌تواند در انتخاب یک دوربین مناسب تاثیر گذار باشد پس سعی کنید همواره از برندهای معتبر استفاده کنید. نصب دوربین‌های تشخیص چهره هم دارای قواعد و شرایط به خصوصی است که در هنگام نصب نیز باید به آن‌ها توجه شود، عواملی مانند ارتفاع دوربین، محل نصب دوربین و… که در هر دوربین بنا بر هدف استفاده از آن تفاوت پیدا می‌کند.


دوربین مدار بسته

معایب سیستم  تشخیص چهره در دوربین مدار بسته

هزینه بالا

دوربین مداربسته با قابلیت تشخیص چهره، گران تر از دوربین مداربسته معمولی است. اگر می خواهید سیستم فعلی خود به دوربین مداربسته تشخیص چهره ارتقا دهید، باید همه دوربین ها، سخت افزارها و نرم افزارها تعویض کنید. شایان ذکر است که هزینه صرف شده، امکانات زیادی را در اختیار شما قرار داده و اصطلاحا ارزشش را دارد. توصیه می کنیم به هنگام خرید دوربین مداربسته با قابلیت تشخیص چهره، اجناس بی کیفیت با قیمت پایین را انتخاب نکنید.

آسیب پذیر بودن

خرابکارن باهوش! اگر بدانند که سیستم امنیتی یک ساختمان مجهز به تشخیص چهره است، می توانند اقداماتی را انجام داده و مانع شناسایی صورت خود توسط دوربین شوند. اما همه افراد به اندازه کافی هوشیار نیستند، اغلب اشتباهات ساده ای انجام می دهند که منجر به ثبت تصویرشان می شود.

 پیچیدگی در عملکرد

عملکرد سیستم امنیتی که توانایی تشخیص حرکتی دارد، پیچیده تر از دوربین های مداربسته معمولی است. نصب و راه اندازی این نوع از دوربین های مداربسته باید توسط کارشناسان مربوطه انجام شود. کارمندان بخش امنیتی ساختمان نیز باید آموزش های لازم را در زمینه نحوه استفاده از این دوربین ها کسب کنند. این موارد باعث افزایش هزینه ها می شوند.

 عدم وجود اطمینان به صورت ۱۰۰%

با وجود آن که سیستم های امنیتی با قابلیت تشخیص چهره، دقیق ترین دوربین های مداربسته موجود در بازار هستند، اما نمی توان به صورت ۱۰۰% به آن ها اعتماد کرد. تحقیقات نشان داده است که دقت این نوع از دوربین های مداربسته ۹۷٪ است. این نکته بدین معنی است که: اگر قصد دارید شکایتی تنظیم کرده و پرونده ای را علیه کسی ایجاد کنید، باید شواهدی را ارائه کنید که تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته را تایید کند.

دوربین مداربسته برای تشخیص رفتار دانشجویان و دانش آموزان

رفتار و تنش ‌های میان دانش ‌آموزان و دانشجویان به صورت اتوماتیک توسط سیستم های جدید دوربین مدار بسته شناسایی و به مسئولین مرتبط اعلام خواهد شد. با استفاده از این سیستم ها می توان از برخوردهای فیزیکی سریعا جلوگیری به عمل آورد.

دوربین مدار بسته برای تشخیص رفتار رانندگان وسایل نقلیه

از سیستم های تشخیص رفتار در آینده نزدیک در دوربین‌ های کنترل ترافیک هم استفاده می شود. رانندگانی که خواب‌ آلوده باشند و یا از نظر اعصاب رانندگی آنها خطر‌ساز تلقی شود توسط دوربین ‌های مدار بسته تشخیص رفتار ردیابی شده و امکان دارد بسته به سیاست کشور‌ها جرایم مختلفی برای آنها وضع شود. به این ترتیب از بسیاری از رانندگی‌های خطر‌ساز جلوگیری می شود.

نصب سیستم مداربسته برای تشخیص رفتار پرسنل و کارمندان

همچنین نصب دوربین مدار بسته تشخیص رفتار می ‌تواند برای نظارت بر رفتار پرسنل و کارمندان ادارات و شرکت‌ها استفاده شود. این دوربین‌ها قابلیت دارند، پرسنلی که رفتار ناشایست داشته و یا پرسنلی که خسته و خواب ‌آلود هستند را به مدیریت مربوطه اعلام نمایند. از این طریق ضریب عملکرد اشخاص سنجیده شده و می‌توان در جهت اصلاح و بهبود عملکرد اقدام به عمل آورد.

در حال حاضر این تنها دولت ‌ها هستند که از سیستم ‌های مداربسته تشخیص دهنده رفتار برای مقاصد امنیتی بهره می گیرند اما  پیش بینی می شود در آینده نزدیک ورژن ‌های کوچک نرم‌ افزاری و سخت ‌افزاری این سیستم ‌ها برای کاربران خانگی نیز به بازار عرضه شود.

یک سیستم  تشخیص چهره در دوربین مدار بسته به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

  • دوربین مداربسته: دوربین مداربسته باید دارای رزولوشن تصویر بالایی باشد. هرچه رزولوشن تصویر بالاتر باشد امکان تشخیص دقیق تر چهره بیشتر خواهد شد.
  • سرور: از آنجا که تمام پردازش های نرم افزاری باید در سرور انجام شود، هرچه از سیستم پیچیده تری برای پردازش تصویر استفاده کنید، نیاز به سرور قوی تری نیز دارید.
  • نرم افزار پردازش تصویر: نرم افزار بخش اصلی کار را انجام می دهد. نحوه نوشته شدن نرم افزار نقش بسیار زیادی در دقت نرم افراز شما دارد، پس انتخاب اصلی شما در این بخش خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *