دسته‌بندی نشده

برد دید دوربین مداربسته تا کجاست

برد دوربین مدار بسته

برد دید دوربین مدار بست

برد دید دوربین مداربسته تا کجاست و یا چقدر است؟ سوالی که بیشتر مشتریان هنگام انتخاب دوربین مداربسته تمایل دارند بدانند. اما این سوال را به طور کلی نمی توان پاسخ داد چرا که با دوربین مداربسته نصب شده در محیط باز شما می توانید تا مسافت بسیار دوری را مثلا کوه ها را ببینید. اما آیا برد دوربین مداربسته ما بالا است؟ خیر. در واقع برای پاسخ به این سوال باید در ابتدا نوع نیازمندی مشخص شود. برد دید دوربین برای تشخیص چهره مورد نظر است یا تشخیص پلاک و یا موارد دیگر از این دست. سعی داریم با بیان مواردی که برد دوربین مداربسته به آنها بستگی دارد، سوال میزان برد دید دوربین مداربسته چقدر است را به نحو بهتری مطرح و پاسخ دهیم. در ادامه می خوانیم:

  1. برد دید دوربین مداربسته چیست
  2. عوامل موثر در میزان برد دید دوربین مداربسته
  3. برد دید دوربین در تشخیص چهره
  4. برد دید دوربین در خواندن پلاک
  5. برد دید دوربین در فعالیت افراد
  6. بالا بردن برد دوربین مداربسته

1. برد دید دوربین مداربسته چیست

برد دید دوربین مداربسته به حداکثر فاصله یا مسافتی که یک دوربین می تواند تصاویر مناسبی ارائه دهد، اشاره دارد. در مشخصات فنی دوربین ها (دیتاشیت)، استانداردی به عنوان DORI Distance وجود دارد که :

D: DetectionO: ObserveR: RecognizeI: Identification

است. این استاندارد به کاربران امکان دستیابی به اطلاعات مفیدی در ارتباط با برد دوربین می دهد. به عبارت بهتر در چه فاصله ای می توان جزئیات بیشتر سوژه ها را با استفاده از دوربین مداربسته مورد کنترل و نظارت قرار داد.

عوامل موثر در میزان برد دید دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته

نوع لنز دوربین مداربسته از موثرترین عامل بر برد دوربین مداربسته محسوب می شود. اگر لنز (فاصله کانونی) دوربین کوچکتر باشد، میدان دید وسیع تر خواهد بود در نتیجه برد کمتری خواهید داشت. در دوربین های مداربسته با لنز متغیر (وریفوکال) فاصله کانونی قابل تغییر است. با توجه به بازه تغییر فاصله کانونی اجسام در فواصل دور قابل مشاهده خواهند بود. دوربین های وریفوکال با قابلیت زوم اپتیکال توانسته اند برد مفید دوربین مداربسته را تا فواصل 1 کیلومتر نیز ارتقاء دهند.

استفاده از لنزی با فاصله کانونی بالاتر می تواند راه حلی برای دستیابی به برد بیشتر است. برای مثال یک لنز 6 میلیمتر زاویه دید تصویر را کاهش می دهد، بزرگنمایی را ایجاد می کند و برد دید بیشتر خواهد شد. عیب این کار کاهش زاویه دید دوربین است.

رزولوشن دوربین یا کیفیت دوربین مداربسته

عامل دیگر موثر بر برد دوربین مداربسته رزولوشن یا کیفیت تصویر دوربین مداربسته است. هر چه کیفیت دوربین بالاتر باشد جزئیات بیشتری در تصویر قابل مشاهده است و همین امر بر برد دوربین اثر می گذارد. دوربین های مداربسته با کیفیت تصویر مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. این کیفیت ها (مگا پیکسل 2، 3، 4،…8 و 12) روی برد مفید دوربین مداربسته نقش تعیین کننده ای دارند. به طور مثال یک دوربین با کیفیت 8 مگاپیکسل تصویری با جزئیات بیشتر و کیفیت بسیار بالاتری از دوربین 3 مگاپیکسلی دارد.

محل نصب دوربین مداربسته

محل نصب دوربین مداربسته از عوامل تاثیر گذار بر برد دوربین است. این تاثیرگذاری در دوربین های مدار بسته بی سیم محسوس تر است و باید در انتخاب محل نصب دقت کرد. اگر دیوار یا مانع بین دوربین مدار بسته و وای فای (دستگاه ضبط کننده یا اکسس پوینت) وجود داشته باشد، قدرت سیگنال کاهش می یابد. در نتیجه این مسئله نیز می تواند بر میزان برد دوربین مداربسته موثر باشد.

علاوه بر عوامل فوق موضوع برند دوربین نیز قابل توجه است. چرا که کیفیت محصولات در برندهای متفرقه و غیر اصل از استاندارد مشخصی پیروی نمی کنند.

برد دید دوربین مداربسته در تشخیص چهره

برد مفید دوربین برای تشخیص چهره موضوعی است که با تغییر شرایطی متغیر خواهد بود و به نوعی نسبی است. به طور مثال اگر فرد ناظر بر تصاویر دوربین با افراد تردد کننده در آن مکان آشنا باشد تشخیص افراد به سادگی میسر است. در این حالت نیاز به مشخص بودن جزئیات زیادی در تصویر نخواهد بود. ناظر با مشاهده کلیاتی از فرد به آسانی می تواند او را شناسایی کند. حال اگر افراد نا آشنا در آن مکان حضور یابند برای شناسایی و تشخیص آنها نیاز به جزئیات بیشتری از چهره و تصویر آنها احساس می شود.

البته از تصویر دوربین مداربسته اطلاعات مفید دیگر شامل قد، نحوه راه رفتن، رنگ لباس و نوع پوشش و … نیز در رابطه با افراد قابل شناسایی است. این اطلاعات برای شناسایی افراد گاهی به مراتب مفید تر از تشخیص چهره فرد خواهند بود.

 برد دید دوربین در خواندن پلاک

برای خواندن پلاک میزان برد دوربین باید چند باشد؟ برد مفید دوربین در تشخیص و خواندن پلاک برخلاف چهره موضوعی است که خارج از شرایط آب و هوایی دیگر نسبی نیست. در یک فاصله مشخص پلاک توسط دوربین یا قابل تشخیص است یا خیر. خواندن پلاک شبیه خواندن متن است کمی راحت تر چون اندازه متن ثابت و نسبتا بزرگ است. دوربین مداربسته آنالوگ با لنز 4 میلیمتر و کیفیت 700TVL در شرایط خوب می تواند پلاک را تا 3 متری بخواند. برای فواصل زیاد استفاده از دوربین های موتورایز که مناسب خواندن پلاک هستند پیشنهاد می شود.

برد دوربین مدار بسته

برد دید دوربین در فعالیت افراد

میزان برد دید دوربین در فعالیت افراد چقدر است؟ از اهداف دیگر نصب دوربین مداربسته در برخی اماکن نظارت بر فعالیت افراد است. حتی می توان مشاهده فعالیت افراد در محیط را از کاربری های عمومی سیستم های مداربسته دانست. خصوصا در ادارات، مدیران برای کنترل و مشاهده رفتار و عملکرد کارکنان از دوربین مداربسته بهره می گیرند. این موضوع نیاز به جزئیات کمتری نسبت به دو مورد قبل (تشخیص چهره و خواندن پلاک) دارد. با استفاده از یک دوربین مداربسته آنالوگ با کیفیت متوسط نیز می توان بر فعالیت افراد نظارت داشت.

بالا بردن برد دید دوربین مداربسته

بالا بردن برد دوربین مداربسته در واقع استفاده حداکثری از برد دوربین مداربسته است. برای بالا بردن میزان دید دوربین اگر زاویه دید دوربین در زمان نصب درست تنظیم و ارتفاع نصب مناسب انتخاب شود تاثیر بسیار زیادی در ثبت تصاویر مناسب را شاهد هستیم. همچنین در نظر گرفتن نور محیط بر کیفیت تصویر ضبط شده و جزئیات نمایش داده شده  اثر گذار است. به طور مثال وجود نور مناسب و ضد نور نشدن تصویر برای گرفتن تصویر مناسب از پلاک بسیار مهم است. حالت ایده ال وجود منبع نور پشت دوربین و رو به پلاک است. همچنین وجود نور مرئی به جای نور مادون قرمز است.

برد مفید تشخیص چهره

در سنجش قدرت دوربین در امر تشخیص چهره با توجه به برد دید آن، نکته مهم اینجاست که امکان تشخیص چهره افراد در تصویر دوربین مداربسته یک امر ضمنی است و برداشت های متفاوتی از آن می شود. به این معنا که در تصاویر دوربین مداربسته چنانچه اپراتور از قبل با افراد تردد کننده در محوطه مذکور آشنایی داشته باشد تشخیص و شناسایی افراد برای وی توسط دوربین امری آسان خواهد بود. اما چنانچه فردی ناآشنا وارد محوطه شود و یا اینکه اپراتور با افراد حاضر در محل آشنایی نداشته باشد ممکن است در شناسایی فرد یا افراد مشکل ایجاد شود.

به همین دلیل شما ممکن است شخصی را که از قبل می شناسید بدون اینکه جزئیات مشخص باشد از راه دور تشخیص دهید و فردی را که نمی شناسید را نتوانید شناسایی کنید. به هر حال در یک دوربین 2 مگاپیکسلی هایک ویژن امکان تشخیص چهره فرد تا فاصله 7 متری وجود دارد.

برد مفید تشخیص پلاک

برای تشخیص برد مفید دوربین مداربسته، امکان تشخیص پلاک می تواند معیار مناسبی باشد. زیرا دیگر برداشت های متفاوتی از آن وجود ندارد. به دلیل اینکه پلاک در یک فاصله معین یا خوانا است یا ناخوانا. در دوربین 2 مگاپیکسلی هایک ویژن امکان تشخیص پلاک تا فاصله 15 متری میسر خواهد بود.

تاثیر برد دوربین مداربسته بر کنترل رفتار انسان

از جمله دلایل نصب دوربین مداربسته، کنترل محیط پیرامون و رفتار افراد مستقر در یک مکان است. به عنوان مثال  یکی از دلایل نصب دوربین مداربسته در ادارات کنترل رفتار و عملکرد کارکنان است. لذا کنترل رفتار افراد یک محیط نیازی به بررسی جزئیات ندارد. بنابراین می توان حتی با دوربین مداربسته آنالوگ با کیفیت متوسط نیز رفتارها، تردد افراد و خودروها در محیط را بررسی کرد. در نتیجه  نیاز به برد دوربین مداربسته در فواصل زیاد نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *