دسته‌بندی نشده

هوش مصنوعی و دوربین مدار بسته

هوشمند سازی دوربین مداربسته

هوش مصنوعی چیست؟

هوشمند سازی دوربین مداربسته با شنیدن اصطلاح هوش مصنوعی، تصاویر و اصوات گوناگونی در ذهن ما شکل می‌گیرد. برخی صدای دستیارهای هوشمندی همچون سیری و کورتانا و الکسا را می‌شنویم  و برخی دیگر، به‌یاد تصاویر وحشتناک و نگران‌کننده‌ی فیلم‌های علم‌تخیلی همچون ترمیناتور می‌افتیم.

در علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی یا هوش ماشینی به هوشمندی گفته می‌شود که از هرنوع ماشین (و نه انسان) به‌دست اید. کتاب‌های مرجع در حوزه‌ی هوش مصنوعی، این علم را دانش مطالعه‌ی کارگزارهای هوشمند می‌دانند که چنین تعریف می‌شوند: «هر دستگاهی که توانایی درک محیط و فعالیت با حداکثر شانس موفقیت را داشته باشد». درمجموع اصطلاح هوش مصنوعی برای توصیف ماشین‌ها یا کامپیوترهایی به‌کار می‌رود که فعالیت‌های شناختی وابسته به ذهن انسان را به‌خوبی انجام دهند. ازمیان فعالیت‌های مهم شناختی می‌توان به «یادگیری» و «حل مسئله» اشاره کرد.

ظهور هوش مصنوعی باعث ایجاد انقلابی در صنایع مختلف شده است. صنعت نظارت تصویر و سیستم های امنیتی نیز از این قضیه مستثنی نیست. برنامه‌های مبتنی بر AI (مخفف artificial intelligence به معنای هوش مصنوعی) در دنیای امنیت سرو صدای زیادی کرده‌اند. طی سال‌های اخیر علاوه بر کمپانی‌های بزرگ و مطرح، شرکت‌های کوچک‌تر نیز محصولات مدرن و منحصربفردی تولید و عرضه کرده‌اند.

ادامه مطلب هوشمند سازی دوربین مداربسته

لزوم مدیریت داده های تصویری در سیستم های مداربسته از جمله مسائل مهم در صنعت حفاظتی و نظارت تصویری است. به همین منظور این صنایع همواره در تلاش برای گسترش دستگاه ها یا سیستم ذخیره سازی از طریق توسعه نرم افزارها، تولید محصولات ابداعی و جدید و …هستند.

در سالهای اخیر تکنولوژی به سرعت گسترش یافته به طوری که پیشرفت هایی که در 40 سال اخیر صورت گرفته قابل مقایسه با چند صده گذشته نیست. یکی از مسائل پیشرو در فناوری های جدید استفاده از هوش مصنوعی در محصولات الکترونیکی است که دوربین مداربسته نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این مقاله قصد داریم درباره کاربرد هوش مصنوعی در محصولات بپردازیم.

هوش مصنوعی در دوربین مدار بسته

برای نظارت تصویری از برنامه های نرم افزاری کامپیوتری استفاده می کند که تصاویر را از دوربین های نظارت تصویری به منظور تشخیص انسان ها، وسایل نقلیه یا اشیاء گرفته وتجزیه تحلیل می نماید.

(“.A.I”) یک هشدار را در صورت تشخیص یک مظنون ارسال می کند که “مجموعه ای از قوانین” را که در آن زمان در آن منطقه مجاز نیست، نقض می کند.به عبارتی جوری برنامه ریزی شده که در صورتی مظنونی برنامه ریزی امنیتی را نقض نماید .سریعا از طریق ایمیل هشدار ارسال می کند

 .A.I توابع برنامه با استفاده از بینایی ماشین،مجموعه ای از الگوریتم ها یا رویه های ریاضی است که مانند یک نمودار جریان یا مجموعه ای از سوالات برای مقایسه شیء دیده شده با صدها هزار تصویر مرجع ذخیره شده انسان در موقعیت ها، زاویه ها، موقعیت ها و حرکات مختلف تجزیه وتحلیل نموده و آنلالیز تصویری می نماید.و نتیجه گیری می نماید.

بیشتر بدانیم هوشمند سازی دوربین مداربسته

 .A.I اگر شیء مشاهده شده مانند تصاویر مرجع حرکت کند، به طور مثال اگر ارتفاع آن نسبت به عرض برابر باشد، اگر دو دست و دو پهلو مشخص داشته باشد، اگر با سرعت مشابه حرکت کند، و اگر عمودی به جای افقی . بسیاری از سؤالات دیگر ممکن است، مثلا درجه ای که انعکاس آن جسم است، اینکه درجه آن ثابت یا ارتعاشی است و صافی که با آن حرکت می کند تمام موارد فوق را با دادهایی که از قبل ثبت کرده مقایسه کرد و نهایتا آنالیز میکنند به عبارتی دیتا ماینیگ می نماید.همانطوری که میدانید سیستم هوش مصنوعی به این شکل است که مدتها سیستم دیتا ماینینگ کرده و تجزیه وتحلیل می نماید. ونهایتا برای خودش با توجه اطلاعات قبلی خودش نیجه گیری هوشمند می نماید.

الگوریتم های هوشمند قدیمی دوربین مداربسته

مسئله ای که در اینجا مطرح است برآورد تقاضای مشتری است که روز بروز ابعاد گسترده تری پیدا می کند. در گذشته در سیستم های مداربسته قابلیت هایی به شکل امروزی وجود نداشت اما رفته رفته با آمدن فناوری های جدیدتر این مسئله نیز برطرف شده به طوری که هم اکنون شاهد طیف وسیعی از قابلیت های پردازش تصویری اعم از جستجوی سوژه در تصاویر، تعقیب و ردیابی هوشمند و … هستیم.

  اما موضوعی که در حال حاضر مطرح است بسیار فراتر از قابلیت های تصویری مذکور است. و با اینکه سیستم های نظارت تصویری هوشمند سال هاست که در دسترس بوده و مورد استفاده قرار می گیرند، اما، هنوز نتایج حاصل از آنها در حد ایده آل نیست.  

هوشمند سازی دوربین مداربسته شرکت هایک ویژن

یکی از شرکت های پیشرو در زمینه ادغام هوش مصنووعی با سیستم های مداربسته، شرکت هایک ویژن است که نام فناوری ابداعی خود را Deep learning گذاشته است. در این فناوری سعی شده است با بکارگیری هوش مصنوعی در محصولات بسیاری از نارسایی های سیستم های هوشمند قدیمی در تجزیه و تحلیل داده ها برطرف گردد.   از دلایل عمده افزایش محبوبیت Deep Learning در سال های اخیر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • توانایی پردازش داده ها در مقیاس زیاد
  • قدرت محاسباتی فوق العاده
  • ساختار شبکه ای

  فرآیند تشخیص چهره در دوربین مداربسته یکی از قابلیت های مهم و کارآمد است که دارای الگوریتم های مختلف و پیچیده ای است. این فرآیند دارای دو مرحله کلیدی است:

  • ارزیابی سوژه و بدست آوردن اطلاعات لازم از آن
  • دسته بندی اطلاعات به دست آمده
  • هوشمند سازی دوربین مداربسته

هوشمند سازی دوربین مدار بسته

ترکیب تمام مقادیر از سوالات مختلف، یک رتبه بندی کلی به دست آمده است که به .A.I احتمال اینکه شیء یا نه یک انسان باشد. اگر مقدار بیش از حد تعیین شده است، هشدار ارسال می شود. مشخصه این برنامه ها است که آنها به خودی خود به یک مدرک یاد می گیرند، یادگیری، به عنوان مثال، انسان ها یا وسایل نقلیه در بخش های خاصی از تصویر نظارت شده – مناطقی که در نزدیکی دوربین قرار دارند بیشتر است – نسبت به بخش های دیگر، آنهایی که دورترین مناطق از دوربین هستند .به عبارتی  هوش  مصنوعی در حال یادگیری و تجزیه تحلیل داده ها می باشد.ومی تواند در مرور زمان به خودی خود شروع به یادگیری نماید.مثل مغز انسان.علاوه بر قاعده ساده محدود کردن انسان یا وسایل نقلیه از مناطق خاص در زمانهای خاص،بر پاییه قوانین پیچیده تر می توانند تنظیم شوند.
کاربر سیستم ممکن است بخواهد بداند که آیا وسایل نقلیه در یک جهت رانندگی می کنند یا نه کاربران ممکن است بخواهند بدانند که تعداد بیشتری از افراد از پیش تعیین شده در یک منطقه خاص وجود دارد. .A.I قادر است به طور همزمان نظارت صدها دوربین را داشته باشد. توانایی آن در کشف یک مهاجم در فاصله یا باران یا تابش خیره کننده، برتر از توانایی انسان برای انجام این کار است.این سیستم در شرایط خاص خیلی هوشمندتر و دقیق تر کار میکند.

الگوریتم های مشخص مصنوعی تا شناخت ویژگی ها

در مدل هوش مصنوعی Deep learning هیچگونه دخالت دستی انسان وجود ندارد و تمامی عملکردها به صورت کامپیوتری انجام می شود. این مدل قابلیت این را دارد که حجم بسیار زیادی از اطلاعات را مورد پردازش قرار دهد. طبقه بندی اطلاعات در آن به این صورت است که هرچه سوژه مورد نظر دارای جزئیات بیشتری باشد به صورت خیلی دقیق تری برای دستگاه قابل تشخیص خواهد بود. در زیر به بخشی از مزایای این مدل اشاره شده است:

  • دقت تشخیص بالا در تشخیص سوژه که می تواند با قدرت مغز انسان برابری کرده و حتی در مواردی عملکرد بهتری نیز داشته باشد.
  • قابلیت تشخیص دقیق سوژه های مختلف از یکدیگر
  • قابلیت تشخیص و دسته بندی هزاران ویژگی از سوژه های مختلف
  • هوشمند سازی دوربین مداربسته

کاربردهای محصولات هوشمند سازی دوربین مداربسته مبتنی بر Deep Learning

به دلیل رشد و پیشرفت تکنولوژی های صوتی تصویری اهمیت ابداع مدل هایی مانند Deep Learning بسیار افزایش می یابد. با استفاده از این الگو در قابلیت های هوشمند مانند تشخیص چهره، تشخیص نفوذ، ردیابی و تعقیب سوژه و … می توان به طور کامل انتظارات و نیاز های کاربران را برآورده ساخت.

در زیر به بسیاری از کاربردهای این مدل در سیستم های نظارت تصویری اشاره شده است:

  • تشخیص چهره
  • تشخیص وسیله نقلیه مختلف اعم از موتوردار یا بدون موتور (دوچرخه و …)
  • تشخیص عابر پیاده
  • تشخیص ویژگی های بدن انسان
  • تشخیص ویژگی های غیر طبیعی صورت
  • تجزیه و تحلیل رفتاری جمعیت، ردیابی چند هدف
  • و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *